![]() |
|
Jak hospodařit s benzínem?
Jezděte tedy, pokud možno, na nejvyšší rychlostní stupeň až do okamžiku než to začně motor namáhat. Je známé, že automobil jedoucí rychlostí 60 km/h na třetí rychlostní stupeň spotřebovává až o 25 % více pohonných hmot, než pokud pojede toutéž rychlostí na pátý rychlostní stupeň. Na na vyšší stupeň v autě na benzín má řidič při hospodárné jízdě přeřadit, jakmile dosáhnete 2500 ot./min. za minutu, a v autě na naftu, jakmile dosáhnete již 2000 ot./min., aby dosáhl co největší palivové efektivnosti. Úspora je také skryta v nižší cestovní rychlosti.
Mějte správně nahuštěné pneumatiky neboť motor musí překonávat tzv. třecí i valivý odpor mezi kolem a silnicí. Sledovat tlak v pneumatikách je důležité neboť například u stabilní rychlosti 90km/h pokud má sada pneumatik nižší tlak o 1 kPa, ve srovnání s doporučením může to vést k nárůstu spotřeby paliva o 3 až 4%. Ještě menší, ale přesto patrný vliv má volba radiálních a diagonálních pneumatik. Radiální pneumatiky mají o něco menší valivý odpor.
Jezděte plynule, bez prudkých rozjezdů a brzdění neboť příliš agresivní jízda může zvýšit spotřebu drahého paliva až o 30 % o proti spotřebě při jízdě plynulé. Čím rychlejiautomobil jede, tím většímu odporu vzduchu je vystaven narůstá jeho spotřeba. Jízda jen o 10 km/h vyšší než rychlostní limit může ovlivnit spotřebu až o 23 %.
Zbytečně nevozte:
a) na svém na svém automobilu střešní nosiče neboť zvýšením odporu vzduchu při
b) v kufru nebo na zadních sedadlech svého auta nepotřebné předměty, které zvyšují
Zatížení motoru a tím i spotřeba paliva roste i při použití klimatizace a je tím vyšší čím máme v kabině automobilu chladněji. Literatura proto doporučuje například vypínad klimatizaci při jízdě do kopce a nastavovat teplotu vzduchu v kabině maximálně o 3 až 5°C níže než je venkovní teplota vzduchu a včas a pozvolně teplotu v kabině zvyšovat na teplotu vnějšího okolí ze zdravotních(proud chladného vzduchu má směřovat na ramena nebo do prostoru vozu) i úsporných důvodů. Podle realizovaných měření zahraničního provozovatele aut spotřebuje klimatizace, v režimu chlazení, při jízdách po městě o 0,8 až 2,1 litru paliva víc než při provozu bez klimatizace. Na dálnicích se spotřeba auta se spuštěnou klimatizací zvýši o 0,1 až 0,7 litru. Další úspory paliva při jízdě s klimatizací se dosáhne pokud: a) rozpálené interiéry vozidel před zapnutím klimatizace jsou důkladně vyvětrány b) když je klimatizace zapínána doporučuje se uzavřít dveře i okna
c) při ochlazování interiéru vozidla je důležité nezapomenout zapnout vnitřní cirkulaci
Klimatizaci je také nutné periodicky čistit například speciálním sprejem s dlouhou plastovou hadičkou (např. značka Motip), která se zasune do otvorů ventilace, vystříká se obsah a nechá působit mezi 15 až 60 minutami. Jiné přípravky (např. Loctite) zase necháte mezi sedadly, přepnete klimatizaci na vnitřní recirkulaci vzduchu, zavřete dveře a necháte čtvrt hodiny působit. Tímto způsobem lze ostranit zatuchylý zápach, který je někdy v autech s klimatizací cítit.
Spotřebu také zvyšuje nadměrné používání elektrospotřebičů za jízdy auta neboť se zvyšující se zátěží alternátoru roste spotřeba paliva. Bohužel povinné svícení na českých silnicích neovlivníme. Např. V Rakousku a na Slovensku již od povinného svícení za denního světla při normálních podmínkách upustili.
U všech opatření pro hospodárnou jízdu však platí rozdílnost názoru na komfort a spotřebu. Ne každý řidič však upřednostní jízdu na doporučených úsporných parametrech například na úkor rychlosti a času nebo v parném létě zdraví před příjemným pocitem chladu.
|
||||||||||||||
Poslední aktualizace: 24.7.2008 13:55
Připomínky, nápady, kritiku v této sekci posílejte na infoenergie@azol.cz ® Henergie 23.7.2008 |