Přeskoč navigaci


 Hospodaření energií 

Oblast:  OBCHOD ENERGIÍ |  ELEKTŘINA |  ROPA |  ZEMNÍ PLYN |  TEPLO |  PEVNÁ PALIVA |  BIOMASA |  VODA |  OZE |  NZE |  REGULACE |  KNIHOVNA |  BUDOVY |  KONFERENCE |  PREZENTACE |  VOLNÁ MÍSTA

Místo pro reklamu partnera

 
Přihlášení (Nový účet)
 
 
Jméno:
Heslo:
 
Úspory energií

Jak hospodařit s benzínem?

auto Policie ČR
auto Policie ČR
Pokud nechcete nebo nemůžete investovat peníze  do drahého zařízení a plynové nádrže byť je zde prozatím poměrně dobrá doba návratnosti  změňte svou techniku řízení a provozu spotřebičů v autě např. klimatizace. 

 

Jezděte tedy,  pokud možno, na nejvyšší rychlostní stupeň až do okamžiku než   to  začně motor namáhat.  Je známé, že automobil jedoucí  rychlostí 60 km/h na třetí rychlostní stupeň spotřebovává  až o 25 % více pohonných hmot, než pokud  pojede toutéž rychlostí na pátý rychlostní stupeň. Na  na vyšší stupeň v autě na benzín má řidič při hospodárné jízdě přeřadit, jakmile dosáhnete 2500 ot./min. za minutu, a v autě na naftu, jakmile dosáhnete již 2000 ot./min., aby dosáhl co největší palivové efektivnosti.  Úspora je také skryta v nižší cestovní rychlosti. 

 

Mějte správně nahuštěné pneumatiky neboť motor musí překonávat  tzv. třecí i valivý odpor mezi kolem a silnicí.  Sledovat tlak v pneumatikách je důležité neboť například u stabilní rychlosti 90km/h pokud má sada pneumatik  nižší tlak o 1 kPa, ve srovnání s doporučením může to vést k nárůstu spotřeby paliva   o 3 až 4%.  Ještě menší, ale přesto patrný vliv má volba radiálních a diagonálních pneumatik. Radiální pneumatiky  mají o něco menší valivý odpor. 

 

Jezděte plynule, bez prudkých rozjezdů a brzdění neboť příliš agresivní jízda může zvýšit spotřebu drahého paliva až o 30 % o proti  spotřebě při jízdě plynulé. Čím rychlejiautomobil jede, tím většímu odporu  vzduchu je  vystaven  narůstá jeho spotřeba. Jízda jen o 10 km/h vyšší než rychlostní limit může ovlivnit spotřebu až o 23 %.

 

Zbytečně nevozte:

   a) na svém na svém automobilu střešní nosiče neboť zvýšením odporu vzduchu při
       jízdě auta se střešními boxy nebo nosiči (zahrádkami) se může zvýšit spotřeba
       paliva až   o 5 %. 

  b) v kufru nebo na zadních sedadlech svého auta nepotřebné předměty, které zvyšují
       hmotnost vozu neboť  každých 50 kg nadměrné zátěže může zvýšit spotřebu až o 1 - 
       2  %.

 

Zatížení motoru a tím i spotřeba paliva roste i při použití klimatizace a je tím vyšší čím máme v kabině automobilu chladněji. Literatura proto doporučuje například vypínad klimatizaci při jízdě do kopce a nastavovat teplotu vzduchu v kabině maximálně o 3 až 5°C níže než je venkovní teplota vzduchu a včas  a pozvolně teplotu v kabině zvyšovat na teplotu vnějšího okolí ze zdravotních(proud chladného vzduchu má směřovat na ramena nebo do prostoru vozu) i úsporných důvodů.

   Podle realizovaných měření zahraničního provozovatele aut  spotřebuje klimatizace, v režimu chlazení,  při jízdách po městě o 0,8 až 2,1  litru paliva víc než při provozu bez klimatizace. Na dálnicích  se spotřeba auta  se spuštěnou klimatizací  zvýši o 0,1 až 0,7 litru.

Další úspory paliva při jízdě s klimatizací se dosáhne pokud: 

a) rozpálené interiéry vozidel před zapnutím klimatizace jsou důkladně vyvětrány

b) když je klimatizace zapínána doporučuje se uzavřít dveře i okna

c) při ochlazování interiéru vozidla je důležité nezapomenout  zapnout vnitřní cirkulaci
    vzduchu ve vozidle.

 

Klimatizaci je také nutné periodicky čistit například speciálním sprejem s dlouhou plastovou hadičkou (např. značka Motip), která se zasune do otvorů ventilace, vystříká se obsah a nechá působit mezi 15 až 60 minutami. Jiné přípravky (např. Loctite) zase necháte mezi sedadly, přepnete klimatizaci na vnitřní recirkulaci vzduchu, zavřete dveře a  necháte čtvrt hodiny působit.  Tímto způsobem lze ostranit zatuchylý zápach, který je někdy v autech s klimatizací cítit.  

 

Spotřebu také zvyšuje nadměrné používání elektrospotřebičů za jízdy auta neboť se zvyšující se zátěží alternátoru roste spotřeba paliva. Bohužel povinné svícení na českých silnicích neovlivníme. Např. V Rakousku a na Slovensku již od povinného svícení za denního světla při normálních podmínkách upustili.

 

U všech opatření pro hospodárnou jízdu však platí   rozdílnost názoru na  komfort a spotřebu. Ne každý řidič  však upřednostní jízdu na doporučených úsporných parametrech například na úkor rychlosti a času nebo  v parném létě  zdraví  před příjemným  pocitem chladu.

 

Diskuze: Jak hospodařit s benzínem?
Diskuze neobsahuje žádné příspěvky.

  Poslední aktualizace: 24.7.2008 13:55
Připomínky, nápady, kritiku v této sekci posílejte na
infoenergie@azol.cz
® Henergie 23.7.2008