Přeskoč navigaci

 Hospodaření energií 

Infoenergie

Oblast:  OBCHOD ENERGIÍ |  ELEKTŘINA |  ROPA |  ZEMNÍ PLYN |  TEPLO |  PEVNÁ PALIVA |  BIOMASA |  VODA |  OZE |  NZE |  REGULACE |  KNIHOVNA |  BUDOVY |  KONFERENCE |  PREZENTACE |  VOLNÁ MÍSTA

 
Přihlášení (Nový účet)
 
 
Jméno:
Heslo:
 
NZE

Seriový vodíkový motor - sen nebo realita?

Drahá ropa a její klesající světové zásoby vyvolává časté diskuze o palivu budoucnosti. Stále není úplně jasné, kdy benzin s naftou z trhu definitivně zmizí a zda je nahradí vodík nebo jiné palivo. Budoucí vývoj nicméně naznačuje novinka světové automobilky vyrábějící zejména osobní vozy se znakem BWW, která patří k technologickým špičkám mezi výrobci aut.

BMW se zaměřením vývoje vodíkového auta, jiným směrem než řada ostatních automobilek vydala už před lety. Zatímco konkurenti přemýšlí, jak vodíkové palivo nejlépe využít k výrobě elektřiny v palivových článcích a o její přeměně v energii mechanickou v elektromotoru(ech) pohánějícíh osobní auta, bavorská značka hodlá spalovat vodík ve standardním motoru.

Jako první vodíkový vůz se na trh ještě letos na podzim dostane nejluxusnější BMW řady 7 s označením Hydrogen. Pod kapotou má šestilitrový dvanáctiválec s výkonem 260 koní s maximálním kroutícím momentem cca 390 Nm.

Vodík však bude jedním z bivalentních paliv využívaných pro pohon vozidla. Vedle něj může automobilová novinka tankovat i standardní druhy benzínů. Záleží pouze na řidiči, kterou čerpací stanici si zvolí.

Pokud se bude chtít chovat šetrně k životnímu prostředí okolí, natankuje vodík, jenž nemá za následek skoro žádné negativní emise. Vodíková nádrž vzhledem a tvarem je podobná zásobníkům na plyn (zemní nebo propan-butan), které v Česku vozí v kufru celá řada vozů. Válec s vodíkem má silné a dobře izolované obvodové stěny, aby silně podchlazení palivo udržel při teplotě -253 stupňů. BMW uvažuje již v roce 2006 prodat prvních sto vodíkových vozidel. Jistou nevýhodou je, že jejich majitelé budou odkázáni na malé množství stávajících vodíodíkových čerpacích stanic. První veřejné pumpy na vodík mají například německá města Mnichov či Berlín.

Diskuze: Seriový vodíkový motor - sen nebo realita?
2008-04-05 11:23 Krokodýl Vodíkový motor
2008-04-07 19:40 žralok Vodíkový motor

  Poslední aktualizace: 22.2.2007 12:39
Připomínky, nápady, kritiku v této sekci posílejte na
infoenergie@azol.cz
® Henergie 20.9.2006