![]() |
|
Návrh nové elektrotechnické vyhlášky
Cílem návrhu bylo sjednotit a uzákonit některá pravidla a názory se kterými se více či méně potýkají všichni, kdo v elektrotechnice pracují. Podkladem pro zpracování návrhu byly dlouholeté požadavky elektrotechniků, kteří se zúčastňují periodických školení a zkoušek elektrotechniků a v praxi ralizují zařízení, jejichž provozním základem je elektřina. Legislativní prostor pro vypracování vyhlášky poskyslo MPSV, které v roce 2006 iniciovalo vydání zákona, kterým se upravují další požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci v pracovněprávních vztazích a o zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při činnosti nebo poskytování služeb mimo pracovněprávní vztahy (zákon o zajištění dalších podmínek bezpečnosti a ochrany zdraví při práci). Tento zákon v paragrafu § 11 Zvláštní odborná způsobilost na technických zařízení , která představují zvýšenou míru ohrožení života a zdraví zaměstnanců , pokud jde o jejich obsluhu , montáž, kontrolu nebo opravy , mohou práce a činnosti samostatně vykonávat a samostatně obsluhovat jen zvlášť odborně způsobilí zaměstnanci uvádí, že Předpokladem získání zvláštní odborné způsobilosti zaměstnance je :.
•a) Zdravotní způsobilost podle zvláštního právního předpisu,
•b) Dosažení věku stanoveného zvláštním právním předpisem,; tento věk nesmí být nižší •c) Odborné vzdělání stanovené prováděcím právním předpisem, •d) Odborná praxe v délce stanovené prováděcím právním předpisem, •e) Splnění požadavků podle odstavce 3 určených osobou , která uvádí na trh nebo distribuuje ,popřípadě uvádí do provozu výrobky , které by mohly ve zvýšené míře ohrozit oprávněný zájem, •f) Doklad o úspěšně vykonané zkoušce ze zvláštní odborné způsobilosti ( § 20 zákona 309/2006 Sb. )
Podle odstace f výše citovaného zákona se předpokládá, že odborně způsobilý zaměstnanec musí dokončit zaškolení nebo zácvik, v němž působil s ohledem osoby uvedené v odstavci 2 písm. E) , popřípadě osoby touto osobou určené. Nebyl-li způsob, obsah a doba zaškolení nebo zácviku určen osobou uvedenou v odstavci 2 písm. E ) , určí jej zaměstnavatel s ohledem na charakter práce a náročnost obsluhy.
Další podrobnosti zákon o odborné elektrotechnické způsobilosti neuvádí a proto sdružení elektrotechniků ČR a sdružení elektrotechniků jižní Moravy při OHK ČR s podporou cechů elektro: Hodonín vedené cechmistrem Hansem Jurgenem Hoefrem, Žďár nad Sázavou vedené cechmistrem Jaroslavem Miklíkem a Elektrotechnické živnostenské společenstvo Brno vedené cechmistrem Milanem Burešem přistoupilo ke zpracování návrhu prováděcí vyhlášky k zákonu č. 309/2006 Sb. Dalšími důvody pro vypracování návrhu prováděcí vyhlášky také byly: a) podmínky bouřlivého technického rozvoje elektrotechnických oborů a to zejména na počátku 21. století, které přinesly mimo technických změn také celou řadu změn legislativních. Zejména v technické oblasti jsou výsledkem technologických změn například nové materiály, přístroje, stroje a spotřebiče , technologie montáží, oprav i údržby elektrických zařízení¨ Řada z nich podstatně (většinou pozitivně ) ovlivnila zásadně bezpečnost elektrotechnických i elektronických zařízení, systému a instalací. Technický pokrok se odrazil i v legislativě a to například v zákonech č. 174/68 Sb. ; č. 309/2006 Sb. ; č.251/2005 Sb. (doplnit plné znění názvů zákonů) se uvádí technická zařízení představují zvýšenou míru ohrožení života a zdraví osob. zaměstnanců , pokud jde o jejich obsluhu, montáž, údržbu, kontrolu nebo opravy. -b) veřejné i zákulisní diskuze elektrotechniků a jejich problémy se kterými se setkávají v každodenní praxi.
Návrh vyhlášky, který vychází také i ze zahraničních zkušeností a pramenů a mimo jiné specifikuje, podle nových poznatků a informaci, skupiny osob bez elektrotechnického vzdělání, s elektrotechnickým vzděláním a osoby ve zvláštních případech. Tyto osoby jsou navrženy v následujících skupinách:
•1. Skupina Zkušební technik ve výrobě Odborný pracovník Obsluha technického zařízení Oprava technického zařízení
•2. Skupina Odborná způsobilost na činnost na technickém elektrickém zařízení: §4 Osoby poučené a obsluha technického zařízení §5 Elektrotechnik znalý §6 Elektrotechnik samostatný §7 Zkušební technik (OTK), servisní technik Zpracování revizní zprávy zkušebním a servisním technikem musí být v souladu se zákonem č.102/2001 Sb. o obecné bezpečnosti výrobků a obsahům revizních zpráv zpracovávaných v této oblasti. §8 Elektrotechnik pro řízení činnosti nebo pro řízení provozů §9 Revizní technik I. stupně E1 „ II. stupně E2 „ III. stupně E3 „ IV. stupně E4
Vyhláška navrhuje, pokud revizní technik, zvyšující si odbornou kvalifikaci až na I. stupeň nebo II musí prokázat odbornou způsobilost v předchozích stupních a § 6 aby získal potřebnou kvalifikaci pro výkon své činnosti. Pokud osoba získá příslušný kvalifikační stupeň může pracovat v příslušné skupině.
Výše uvedené osoby zpracovávající závěrečné zprávy z provedených revizí a kontrol elektrotechnických a elektronických zařízení se musí řídit legislativními předpisy. K základním předpisům pro vypracování revizí a závěrečných zpráv patří například elektrotechnické veřejnosti známé předpisy: „ Zákon č. 251/2005 Sb. o inspekci práce, zákon č. 458/2000 Sb. energetický zákon, zákon č. 262/2006 Sb. zákoník práce, zákon č. 309/2006 Sb. , ČSN 33 1500 , ČSN 332000-1 , 33 2000-4-51 ed. 2. ČSN 33 2000-5-54 ed. 2, ČSN 33 2000-6 ed.2. ČSN EN 33 16 00 ed.2" Vzhledem k tomu, že na stavbách i v organizacích nepodléhajících činnosti TIČR může být často porušována technologická a bezpečností kázeň a pracovníci realizující elektrotechnické a elektronické instalace nebo jejich části nemívají příslušnou odbornou způsobilost vyhláška navrhuje, na základě podnětů odborné elektrotechnické veřejnosti, rozšíření stávajících elektrotechnických kvalifikačních stupňů o §10 osoby vykonávající elektrotechnický odborný dozor ( ETOD). Tyto osoby budou provádět na základě informací o realizaci prováděných elektrotechnických prácí (podrobněji řeší návrh vyhlášky) činnost související s ochranou zdraví osob, bezpečného provozu a ochrany majetku. O provedených kontrolách budou vypracovány protokoly, které budou za stanovených podmínek předávány vyšším orgánům a stavebníkům. Podle návrhu vyhlášky mimo jiných, definovaných činností bude ETOD jmenovat komisi, která bude u ověřování technických znalostí, bude jmenovat členy komise kteří budou provádět namátkové kontroly a kontroly provedených revizí u zařízení I. a II. třídy. Ověřování znalostí bude vyznačeno v pracovních průkazech. Návrh vyhlášky vychází také z rozdělení elektrických zařízení vyhláškou č. 73/2010 Sb. do tříd a skupin, kdy navrhuje tyto skupiny upravit a rozšířit o možnost kontrol a revizí v některých oblastech na širší odbornou elektrotechnickou veřejnost zejména revizní techniky a elektrotechnické auditory. Elektrotechnická veřejnost včetně kontrolních orgánů například bezpečnostních a požárních techniků, kteří si při svých kontrolách jako podklad berou revizní zprávy elektro a kritizují obsah revizních zpráv a závěrečné hodnocení návrh vyhlášky obsahuje v paragrafu 9 základní obsah a jednoznačné konečné stanovisko - zařízení je nebo není, z hlediska elektrotechnické bezpečnosti schopné provozu. Toto stanovisko vyplyne ze závěrečného zhodnocení revize. Výše citovaná vyhláška by měla být základem pro prokazatelné sjednocení ověření odborné způsobilosti odbornými osobami s dlouholetou praxí v elektrotechnických oborech, zvýšení odborné kvalifikace, periodické získávání nových technologických poznatků, omezení nekompetentních a neodborných činností, ke kterým může v současné době v praxi docházet a zlepšení stávajícího finančního ohodnocení elektrotechniků.
Za autorský kolektiv:
Höfer Hans Jürgen, cechmistr Jaroslav Miklík, cechmistr
|
||||||||||||||
Poslední aktualizace: 3.12.2010 11:54
Připomínky, nápady, kritiku v této sekci posílejte na infoenergie@azol.cz ® Henergie 3.12.2010 |